Zdravotnické operační středisko odbavilo o prázdninách téměř 30 tisíc hovorů
Dispečerky na zdravotnickém operačním středisku ZZS ZK za měsíce červenec a srpen odbavily na operačním středisku 28 993 příchozích hovorů. Číslo je součtem tísňových výzev na linku 155 a dalších příchozích hovorů na operační řízení, vnitřní linky atd. Denně tedy pracovníci operačního střediska ve Zlínském kraji vyřídili v průměru 468 příchozích hovorů. „Za léto jsme zaznamenali 11 595 výjezdů k 9 297 událostem,“ říká Josef Valenta, ředitel ZZS ZK.
„Pokud se jedná o obzvláště náročný případ, jsou dispečerky schopny vyřídit jeden telefonát v řádu dvou až čtyř minut. Ve většině případů však dispečerka zvládne vyřešit jeden telefonát na tísňovou linku 155 do dvou minut. Přes telefon pomáháme běžně i s resuscitací osob v bezvědomí, těžkými úrazy, dopravními nehodami, porody v terénu atd. Ačkoliv se zdravotnické operační středisko nachází v sídle ZZS ZK, orientují se dispečerky velmi dobře v členitém terénu celého rozmanitého kraje. Na rovné Hané i lesy pokrytém Valašsku. „Jak říkám, každá dispečerka by měla mít v hlavě takový autoatlas, aby věděla, jaké nástrahy mohou na posádku po cestě čekat,“ uvádí vedoucí operátor zdravotnického operačního střediska ZZS ZK Libor Zajonc.
„V náročné práci se po dvanáctihodinových směnách střídají vždy čtyřčlenné týmy dispečerek. Tři dispečerky jsou připraveny přijmout volání o pomoc od lidí se zdravotními problémy, které vyžadují přítomnost sanitky. Čtvrtá dispečerka vysílá do terénu sanitní vozy, řeší komunikaci s posádkami sanitek, s nemocnicemi, případně konkrétními lékaři – specialisty. Tato dispečerka musí mít perfektní přehled o celém vozovém parku,“ popisuje Zajonc.
Zdravotnické operační středisko je nedílnou součástí a srdcem ZZS ZK. Je „řídící věží“ pro organizaci poskytování přednemocniční neodkladné péče a koordinaci činnosti výjezdových skupin pro celý Zlínský kraj.