Zdravotnická záchranná služba
Zlínského kraje, p.o.

Pro dispečerku jsou nejtěžší situace, kdy převládají emoce

Desítky hovorů během dvanáctihodinové směny zvládne odbavit každá z dispečerek tísňové linky 155 ve Zlíně. Jsou to ženy na svém místě. Profesionálky každým coulem. Vždyť právě ony jsou mnohdy těmi, které poskytnou skutečně první pomoc vedoucí k záchraně lidského života.

Dispečerky dokážou skrz tísňovou linku pomoci volajícímu se správným provedením resuscitace, zastavením tepenného krvácení, prvotním ošetření popálenin či dokonce překotným porodem.

Všechny zmíněné a mnoho dalších situací zvládá výborně také Lenka Kočicová, která na Zdravotnické operační středisko ZZS ZK nastoupila zhruba před rokem.

Ačkoliv svou práci Lenka Kočicová dělá ráda, některé hovory jsou opravdovou zkouškou psychické výdrže. „Nejnáročnější jsou situace, ve kterých převládají obrovské emoce a rozrušení na straně volajících,“ vysvětluje Kočicová. Všeobecně se jedná o tísňové výzvy týkající se vážných stavů u dětí a vážných dopravních nehod, kde je více zraněných a situace je nepřehledná. Získat přesné informace může být velmi obtížné.

Jeden z mnoha stovek telefonátů si dispečerka Kočicová pamatuje velmi dobře. „Volala k nám devítiletá holčička s tím, že její maminka leží na zemi a nedýchá. Bylo to tehdy velmi emotivní a náročné. Dívka byla ovšem úžasná. Výborně spolupracovala,“ svěřuje se Kočicová. Vše nakonec dobře dopadlo. Právě tísňové výzvy se šťastným koncem, jsou jedním z hlavních důvodů, proč má svou práci tak ráda. „Snad by se dalo říct, že my na dispečinku odstartujeme pomyslný sled událostí, které vedou k dobrému konci,“ doufá dispečerka.

„Statistiky si sice nevedu, ale snažím se odbavit jeden telefonát do dvou minut. Pokud se jedná o něco vážnějšího, pokouším se tu dobu zkrátit na polovinu. Každá vteřina je někdy důležitá,“ říká Lenka Kočicová. Jedním dechem ale dodává, že ne vždy je možné situaci zvládnout v tak krátkém čase. „Vteřiny nabíhají pokud volající například nezná svou polohu. To je pak taková detektivní práce. Získat přesnou adresu je klíčové a stěžejní,“ vysvětluje.

Mnohdy zůstávají dispečerky s volajícím ve spojení i poté, co předají požadavek na výjezd. Někdy i do doby, než přijede na místo samotná posádka sanitního vozu.

„Za směnu každý operátor odbaví v průměru 70 hovorů. Výjimkou ale není i 90 telefonátů. Enormní nárůst tísňových výzev byl v době, když byla na vrcholu epidemie koronaviru,“ vzpomíná Kočicová, která tráví veškerý volný čas se svou rodinou a starostí o dům. „Do práce dojíždím. Vždy po směně mám tedy zhruba půl hodiny cesty domů na to, abych přepnula z toho pracovního módu a nechala vše za sebou. Pak už se mi o rozptýlení postarají tři děti,“ směje se dispečerka.

Aktuality - Archív


7. 12. 2023 Když je vám práce zároveň i posláním, aneb záchrana jedné seniorky


Záchrana lidského života a pomoc tam, kde je potřeba, není pro naše posádky jen práce, ale i životní poslání....

7. 12. 2023 Ulomená větev doslova propíchla kabinu náklaďáku


Neskutečné štěstí měl dnes dopoledne řidič nákladního auta, který jel po silnici mezi Horní a Dolní Lhotou. V okamžiku, kdy...

5. 12. 2023 Pomoc muži,jehož ruka zůstala zaklíněná ve vysokozdvižném vozíku


Náročnou záchranu muže ve Slušovicích, jehož ruku doslova vcucnul zdvihový mechanismus vysokozdvižného vozíku, mají za sebou dvě záchranářské posádky...

5. 12. 2023 Záchranáři v Bystřici pod Hostýnem se poprvé zapojili do adventního putování po městě


A tak se nám úderem 16 hodiny rozsvítilo číslo 5 na výjezdové základně v Bystřici pod Hostýnem. A víte...

4. 12. 2023 Požár rodinného domu v Rožnově pod Radhoštěm


K poskytnutí přednemocniční neodkladné péče třem osobám po požáru rodinného domu v Rožnově pod Radhoštěm vyjížděly dnes po poledni...

4. 12. 2023 Mobilní iktová jednotka zachraňovala na Valašsku životy


Mimořádné benefity pro zachraňované lidi přinesla mezinárodní klinická studie, do které se Zdravotnická záchranná služba Zlínského kraje zapojila jako...